5 x alternatieve sporten bij een (langdurige) blessure

In mijn vorige artikel had ik het over vijf verschillende sporten die je hardlooptechniek verbeteren. Helaas is hardlopen niet vanzelfsprekend, de meeste hardlopers krijgen te maken met een blessure. Hierdoor zijn ze genoodzaakt om het hardlopen op een lager pitje te zetten. Om je conditie toch op peil te houden, bespreek ik in dit artikel vijf alternatieve sporten die je kunt beoefenen gedurende je blessure. Deze sporten zijn overigens ook prima te doen als hersteltraining na een pittige hardlooptraining.

1. ZWEMMEN
Zwemmen is de meeste bekende sport om te beoefenen tijdens een hardloopblessure. Tijdens het zwemmen beweeg je toch, wat goed is tijdens het herstellen, maar zonder de impact – de schokbelasting – die je hebt tijdens het hardlopen.

2. AQUAJOGGEN
Aquajoggen is geschikt als je geen zin hebt om met een schema te zwemmen en liever in een groep werkt aan je herstel. De bewegingen die je maakt tijdens het aquajoggen, lijken op rennen onder water. Ook hierbij is het voordeel dat je niet de impact, de schokbelasting, hebt zoals bij het hardlopen. Echter door de weerstand van het water werk je wel aan kracht en conditie.

3. WANDELEN
Wandelen is een uitstekend alternatief voor geblesseerde hardlopers. De beweging stimuleert de doorbloeding en daarmee het herstel. Ook beperk je door het wandelen het conditieverlies. Kies een mooie route door het bos of door de duinen, ook met wandelen kun je namelijk eindeloos variëren.

4. FIETSEN
Een goed alternatief als je lekker buiten wilt sporten en kilometers wilt maken. Fietsen is minder belastend voor je voeten en benen, maar heeft ongeveer dezelfde inspanning als lopen. Daarbij is de belasting van je spieren anders dan bij het hardlopen.

5. ROEIEN
Ook roeien kent een lage belasting. Ideaal voor lopers die hun gewrichten willen ontzien. Daarnaast – wanneer je het goed uitvoert – heeft roeien conditionele voordelen, versterkt het de buik- en onderrugspieren en zorgt het voor flexibiliteit in de hamstrings en kuiten. Perfect begin als je na je herstel weer mag hardlopen.

Kamp jij met een blessure? Welke sport doe jij nu ter vervanging van je hardlooptrainingen? Laat het me weten in een reactie hieronder!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *