5 x sporten die bijdragen aan een betere looptechniek

Variatie is alles. Niet alleen variatie in voeding, maar ook in trainingen. Zo blijkt dat niet alleen een gevarieerde hardlooptraining bijdraagt aan een betere hardlooptechniek, maar ook het beoefenen van andere sporten. In dit artikel bespreek ik vijf verschillende sporten die je goed kunt combineren met hardlopen en wat hiervan de voordelen zijn.

Hardlopen is eigenlijk niets meer dan je ene been voor het andere been zetten. Echter valt hier winst te behalen als je je hardlooptechniek verbetert, waardoor je efficiënter loopt. Als je je hardlooptechniek wilt verbeteren, dan zul je je hand-oogcoördinatie moeten verbeteren. Doe dus een of twee keer per week een andere sport naast het hardlopen.

1. (KICK)BOKSEN
Kickboxing is bijvoorbeeld zo’n sport waarmee je je hand-oogcoördinatie verbetert. Daarnaast doe je in een korte tijd al enorm veel en gebruik je al je spieren, waarmee ook gelijk gewerkt wordt aan je uithoudingsvermogen. Ook verbeter je je (hardloop)houding en groeit je zelfvertrouwen.

2. KRACHTTRAINING
Je hebt het vast al heel vaak gehoord, maar hardlopen is meer dan alleen je hardlooptrainingen uitvoeren. Boven die benen zit nog een helft die minstens zoveel invloed heeft op je prestatie. Tijd om naast het hardlopen ook te werken aan je core stability door middel van krachttraining. Door de kern van je lichaam te verstevigen, ga je uiteindelijk efficiënter en met een betere houding lopen. Die energie kan je vervolgens weer steken in je snelheid. Nog een voordeel van core stability oefeningen: ze werken preventief tegen blessures. Met meer kracht in je lijf kun je net wat meer aan, terwijl dat anders eerder in een blessure zou verzanden.

3. VOETBALLEN
Onder dit kopje vallen ook sporten zoals basketbal, hockey, etc. Bij deze sporten is er een bal in het spel, waardoor je afstanden beter leert in te schatten. Hierdoor ben je beter in de ruimte en verbeter je dus je hardlooptechniek. Daarnaast werk je aan je coördinatie en balans doordat je gedurende de wedstrijd steeds kort sprintjes trekt, springt en tegelijkertijd de bal onder controle probeert te houden.

4. YOGA
Een bekende combinatie met hardlopen. Door yoga leer je beheersing te krijgen over je spieren, maar leer je ook om je spieren te ontspannen. Dit is essentieel voor een goede hardlooptechniek. Daarnaast houd je je conditie op peil, bouw je spierkracht op en neemt je flexibiliteit toe, wat weer resulteert in dat je minder blessure gevoelig bent. Ook bij yoga verbetert je houding en met de yoga ademhaling leer je beter te ademen tijdens het hardlopen.

5. DANSEN
Afgezien van de ademhalingsoefeningen, heeft dansen dezelfde voordelen als yoga. Daarnaast merk ik bijvoorbeeld door alle tendu’s, chassés en échappés (ballet, met en zonder spitzen) dat mijn voeten wel degelijk sterker zijn geworden, wat weer gunstig is bij het lopen van bruggen of heuvels. Ik voel dat ik veel meer kracht in mijn voeten heb om mijzelf af te zetten.

 

Welke sporten beoefen jij naast het hardlopen? Ik ben benieuwd!

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *