5 x tips voor hardlopen in de regen

Niet zo lang geleden schreef ik een artikel over waarom hardlopen in de herfst fijn is, echter laat de herfst zich deze week van een iets minder mooie kant zien: regen, regen en nog meer regen. Doordat het momenteel zo nat is buiten, ben je wellicht genoodzaakt om je hardlooptraining in de regen te doen. In dit artikel geef ik vijf tips voor hardlopen in de regen.

 

1. HARDLOOPSCHOENEN.
Ik merkte tijdens de Zevenheuvelennacht van vorige week dat hardlopen in de regen ook zo zijn nadelen heeft. Door de mesh aan de bovenkant van mijn hardloopschoen werd mijn schoen van binnen nat en daarmee ook mijn sokken. Dit resulteerde in een blaar op beide hielen, terwijl ik nog nooit blaren heb gehad met deze schoenen. Nu zijn er speciaal schoenen voor deze weersomstandigheden. Nike heeft bijvoorbeeld de Shield collectie. Deze hardloopschoenen zijn uitgevoerd met een waterafstotend bovenwerk, een buitje kan dus geen kwaad meer! Daarnaast zijn de Shield schoenen voorzien van extra reflectiemateriaal, zodat je extra goed zichtbaar bent met deze donkere dagen.
Een ander nadeel is dat je hardloopschoenen tot zo’n vijftig procent van hun schokdempend vermogen verliezen wanneer ze nat zijn. De tijd dat je namelijk met doorweekte schoenen loopt, is extra belastend. Gelukkig hebben de schoenen hun demping weer terug als ze eenmaal opgedroogd zijn. Daarbij moet je bij het drogen wel opletten dat je ze niet op of voor de verwarming zet, daar kunnen ze niet goed tegen. Laat ze drogen aan de wind, stop er een aantal kranten in en vervang deze regelmatig totdat ze droog zijn.

 

2. REGENJAS.
Wanneer het met bakken uit de hemel komt, kan een regenjas fijn zijn. Let hierbij wel op dat de regenjas goed ademt, anders wordt je alsnog nat, maar dan door het zweet omdat je je warmte niet kwijt kan. Daarnaast is het gewicht van de regenjas ook belangrijk. Het liefst loop ik in een zo’n licht mogelijk jasje, zodat je tijdens het hardlopen er geen last van hebt. Wanneer het zachtjes regent en ik een kort loopje heb gepland, trek ik ook regelmatig een windjasje aan. Deze is licht en voor de afstand die ik loop prima genoeg om de regen tegen te houden.

 

3. TELEFOON.
De meeste telefoons zijn tegenwoordig waterdicht, maar voor degene die net zoals ik met een iPhone 6s (of ouder) loopt, kan een goede regenbui fataal zijn voor het toestel. Zo zijn er speciale hoesjes die bestand zijn tegen regen om zo je telefoon te beschermen. Zelf heb ik niet zo’n fancy hoesje, maar gebruik ik een boterhamzakje en stop mijn telefoon in een sportarmband. Op deze manier blijft je telefoon ook prima droog.

 

4. TEMPO.
Maak juist van dit rondje door de regen een tempoloopje. Zo heb je het de eerste kilometers veel sneller warm en ben je ook weer eerder thuis, dus mag je ook eerder onder die welverdiende, warme douche. Daarbij ben je door het hogere zuurstofgehalte in de lucht wellicht ook een stuk sneller dan wanneer je je loopje in de zon doet. Dit geeft je eigenwaarde weer een goede boost. Win-win dus.

 

4. MENTAAL.
Regen heeft fysiek zo zijn voordelen: extra zuurstof in de lucht zorgt voor betere loopprestaties, maar zorgt juist mentaal voor een strijd. Zie hardlopen in de regen als een goede mentale training, achteraf voel je je sterker en ben je trots dat je uiteindelijk toch bent gegaan. Ook is het een goede oefening voor tijdens een wedstrijd, je hebt immers het weer niet voor het uitkiezen op D-Day.

 

De laatste twee tips zijn al redenen genoeg om de regen te trotseren. Morgen trek ik gewoon mijn hardloopschoenen aan voor een rondje in de regen. Wie loopt er mee? Laat het hieronder weten in de reacties.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *