5 x voordelen van een 5 kilometer

Over een paar dagen gaat de Utrecht Science Park Marathon van start, maar ook in de maand april staan er grote marathons (zoals Rotterdam en Londen) voor de deur. Wanneer je, net zoals ik, een aardig aantal hardlopers volgt op Instagram, kan je hier dan ook bijna niet omheen. Ik kan me voorstellen dat een 5 kilometer wedstrijd voelt als een opstapje naar de langere afstanden, steeds langere afstanden. Daarom deel ik vandaag de vijf voordelen om je juist te focussen op een (snelle) 5 kilometer in plaats van een marathon.


1. TIJD.
Een training voor een 5KM neemt minder tijd in beslag dan een duurloop voor een marathon, zeker aan het einde van een marathonschema (als je niet loopt met het sportrusten programma) ben je al snel zo’n drie uur kwijt met een training. Dan heb ik het nog niet gehad over de vermoeidheid die je voelt na zo’n training gedurende de dag. Je houdt zo meer tijd over voor je sociale leven, of in mijn geval, voor afstuderen. Daarom heb ik ervoor gekozen om dit jaar te focussen op een snelle 5KM in plaats van de afstand te verleggen naar een marathon. Een halve marathon lijkt mij voor dit jaar ver genoeg.


2. BLESSURES EN ANDER LEED.
Nu ga ik niet zeggen dat je met een 5KM geen blessure op kan lopen, dat kan wel degelijk, maar de kans op een overbelastingsblessure is minder groot. Je loopt minder kilometers en je trainingssnelheden zijn meer gevarieerd. Maar ook schuurplekjes (denk aan tepels en binnenbenen als het straks weer tijd is voor korte broekjes) en darmproblemen zijn vaak bij een 5KM niet of in mindere mate aan de orde.


3. BUDGET.
Inschrijfgeld, reiskosten, gelletjes, etc. Een 5KM wedstrijd is goedkoper dan een marathon (zeker als je wilt deelnemen aan een van de world marathon majors), maar ook de reiskosten zijn aanzienlijker lager. Vaak is er wel ergens in de buurt van je woonplaats een 5KM wedstrijd. Daarbij heb je tijdens een 5KM ook geen gelletjes o.i.d. nodig. Mocht je graag water drinken tijdens je wedstrijd, staat er vaak halverwege langs het parcours een waterpost waar je (gratis) water aangereikt krijgt.


4. MENTAAL LEED.
Een vijf kilometer wedstrijd is zo voorbij, afhankelijk van hoe hard je loopt natuurlijk, loop je hier ongeveer 20 tot 30 minuten over. Hierdoor vliegt de tijd en is de mentale (en fysieke) strijd vaak ook maar van korte duur. Als je diep wilt gaan, weet je dat dit ook maar voor een korte duur is, dat de pijn zo voorbij is en de euforie het vervolgens van de pijn wint. Dit had ik vorig jaar ook tijdens mijn eerste 5 kilometer wedstrijd in Zandvoort, ik heb hier mijn PB neergezet, maar dit kon ook omdat ik mentaal mezelf kon voorhouden dat – op het moment dat ik het zwaar had – het nog maar zo’n vijf minuten was tot de finish. En wat is nu vijf minuten? Ik denk dat ik het mentaal veel zwaarder zal krijgen bij het lopen van 42,194 KM.


5. GEZONDHEID.
Als je hardlopen naast een andere sport doet of juist hardloopt voor gewichtsbeheersing of fitheid, is een 5 KM heel geschikt. Door intervaltrainingen werk je aan kracht, snelheid en uithoudingsvermogen. Hierdoor zal je algehele gezondheid verbeteren.


Train jij voor een (snelle) 5KM? Of juist voor een langere afstand? Laat het me hieronder weten in de reacties, ik ben benieuwd!

 

2 Reacties

  1. 19 maart 2018 / 14:37

    Dankjewel <3 Dit motiveert me zo erg om eindelijk van m'n interval af te komen! Ik train inmiddels al (af en aan) bijna 2 jaar voor de 5km, maar door een blessure lukt het me maar niet om hem zonder interval te lopen. Maar door het lezen van dit soort artikelen krijg ik er echt weer zin in!!

    • by-steph.nl
      Auteur
      20 maart 2018 / 10:40

      Wat leuk om te horen! 🙂 Ik snap maar al te goed hoe frusterend het is om steeds weer op te bouwen. Heel rustig opbouwen en vooral niet opgeven, dan gaat het je echt wel lukken om ooit die 5 km aan een stuk door te lopen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *