Road to DTD: nog 62 dagen

Als je dit artikel hebt gelezen, weet je vast al dat ik mij heb ingeschreven voor de Dam tot Damloop. Deze zal plaatsvinden op zondag 23 september, met de start in Amsterdam en de finish in Zaandam. Mijn trainingsschema begon op maandag 4 juni. Echter gaat mijn training niet erg voorspoedig. Benieuwd waarom? Lees dan snel verder!

Maandag 4 juni begon – tot mijn verbazing toen ik die dag mijn schema checkte – met een rustdag. Op de tweede dag mocht ik dan écht aan mijn training beginnen: 3,2 km met een pace van 5’49”, uiteindelijk liep ik met een pace van 5’52”. Ik vind het nog erg lastig om te lopen met hetzelfde tempo, maar dat wordt vast vanzelf makkelijker naarmate ik meer loop. Desalniettemin liep ik met een voldaan gevoel naar huis.

Mijn tweede training zou eigenlijk twee dagen later zijn, op een donderdag. Echter heb ik die nooit gelopen, omdat mijn agenda er onverwachts opeens anders uitzag. Ik wilde deze training ook niet overhaast inhalen, aangezien de kans op blessures dan alleen maar groter is en besloot zondagochtend meteen mijn hardloopschoenen aan te trekken om de derde training van mijn schema te doen. Ook deze training had een lengte van 3,2 km met een pace van 5’49” en dit liep ik uiteindelijk dan ook. *

Mijn tweede, derde én vierde trainingsweek werd samengevat in 1 hardlooprondje. Het waren bomvolle weken met keiharde studiedeadlines, deadlines op werk en extra danslessen (naast mijn gewone lessen) voor de uitvoering. Nadat ik mijn laatste en belangrijkste deadline (gelukkig met een goede resultaat) had gehaald, trok ik eindelijk mijn hardloopschoen weer aan voor een derde training voor de Dam tot Damloop. Volgens het schema moest ik 3,2 km lopen met een pace van 5’49”. Ik liep uiteindelijk met een gemiddelde pace van 5’44”. Dit was een hele fijne training met een prachtige zonsondergang.

En toen was daar de week voor het dansoptreden. Er werd geadviseerd om eigenlijk geen gekke dingen / sporten te doen. Dus die week liet ik mijn bokstrainingen laten schieten, maar ook mijn hardlooptrainingen – met (mogelijke) spierpijn dans je toch net minder soepel. Helaas ging ik tijdens de generale al door mijn enkel (toen ik op spitzen stond..), de dansuitvoering heb ik uiteindelijk gedanst met een paracetemol en een ibuprofen, maar daarna heb ik verstandig rust gehouden. Oké, eerlijk gezegd was dat ook niet zo moeilijk. De twee dagen erna kon ik ook verre van soepel en pijnvrij lopen, dus het idee om te gaan hardlopen kwam niet eens tot stand.

Natuurlijk baalde ik enorm. Voor mijn dansoptreden had ik al zitten puzzelen om mijn schema toch door te kunnen zetten, ondanks de drie gemiste trainingsweken. Inmiddels zijn het er veel meer geworden en heb ik nog maar twee maanden te gaan voor de Damloop. Ik hoop volgende week weer pijnvrij te kunnen hardlopen. Ondertussen ga ik puzzelen met mijn schema om weer zo goed mogelijk te kunnen trainen voor de DTD. Mocht je benieuwd zijn hoe mij dit gaat verlopen, volg me op Instagram of lees het volgende week in een nieuw artikel op mijn blog!

* Het valt me nu pas op dat de afstanden en tijden van Strava niet overeenkomen met mijn Garmin tijden, wellicht door een korte wandel- / fotopauze.

Train jij ook voor de Dam tot Damloop? Of de Damloop by Night? Hoe gaan jouw voorbereidingen? Laat het me weten in de comments hieronder!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

1 Reactie

  1. Johan
    30 juli 2018 / 23:33

    Steph, laat je niet leiden/lijden door Strava of Garmin. Luister naar je lijf en geest. Genieten blijft het belangrijkste!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *