Sporten weer oppakken na een griep

Zoals jullie wellicht al voorbij hebben zien komen op instagram, werd ik begin februari geveld door de griep. Ik heb me zeker zo’n vijf dagen vrij slecht gevoeld en geleefd op paracetemol. Inmiddels voel ik me gelukkig een stuk beter en heb ik er alleen nog een nare hoest aan overgehouden. Mijn laatste hardlooprondje was – mede door mijn wintersportvakantie, deadlines (in die week heb ik wel m’n dansles gevolgd) en vervolgens de griep – ruim een maand geleden. Hoe begin je weer met sporten? Hoe heb ik het weer opgepakt? Dat lees je vandaag allemaal in dit artikel!

 

Natuurlijk is het heel verleidelijk om weer snel te beginnen als je een tijdje niet hebt kunnen sporten. Echter is het veel verstandiger om het heel rustig weer op te bouwen. Doordat je ziek bent geweest, is je lichaam verzwakt en heeft het tijd nodig om te herstellen. Wanneer je nu veel te hard van stapel loopt, zal het alleen maar langer duren voordat je weer back on track bent. Daarnaast is je weerstand lager, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een ander griepje of virus oppakt en vervolgens weer ziek op de bank ligt.


SPORTEN TIJDENS EEN VERKOUDHEID OF GRIEP
Wanneer je verkouden bent of de griep hebt, komt vaak de twijfel om wel of niet te gaan sporten. Bij twijfel, doe dan de zogenaamde nekcheck. Wanneer je ziekteverschijnselen boven de nek bevinden (denk aan hoofdpijn, neusverkoudheid en keelpijn), dan is het mogelijk om te sporten. Doe het wel rustig aan! Indien de verschijnselen onder de nek bevinden (zoals hoesten en kortademigheid), maar ook bij koorts en spierpijn is het beter om niet te gaan sporten. Nu had ik van alle vier de verschijnselen last en ik kan je zeggen, ik had ook totaal geen puf om mijn hardloopschoenen aan te trekken.


SPORTEN NA EEN VERKOUDHEID OF GRIEP
Wanneer je je weer enigszins beter voelt, kun je wellicht – net zoals ik – niet wachten om weer je hardloopschoenen aan te trekken. Het advies is echter om voor elke dag dat je ziek bent (geweest), twee dagen niet te sporten (bron). Ik heb mij vijf dagen vrij beroerd gevoeld, dus in mijn geval waren dit tien dagen wachten met sporten.

Nu heb ik mij daar niet helemaal aan gehouden. Acht dagen later trok ik alweer mijn dansschoenen aan. Nu is het wel zo dat je dansen net zo intensief kan maken als je zelf wilt. Opwarming en oefeningen aan de barre waren prima te doen. Andere oefeningen deed ik iets minder intensief en wanneer ik last had van kortademigheid en weer een hoestbui op voelde komen, ging ik even aan de kant zitten. Weer vier dagen later trok ik mijn hardloopschoenen aan voor een rustige loop. Althans, dat was de bedoeling. Ik wilde vijf kilometer op een rustig tempo lopen. Echter liep ik een stuk sneller dan gepland, dus maakte ik er een ‘intervaltraining’ van. Snelle stukjes afwisselen met wandelen en heb ik mijn training verkort naar drie kilometer. Deze training sloeg natuurlijk nergens op, maar ik had weer lekker gelopen en heerlijk genoten van het zonnetje. De echte trainingen komen wel weer!

Heb jij het gevoel dat je weer kunt sporten? Luister goed naar je lichaam. Je kunt beter nog extra twee dagen wachten om goed op krachten te komen. Je lichaam heeft immers nog steeds alle energie nodig om te herstellen. In plaats van hardlopen, kan je ook lekker gaan wandelen (of wissel je training af met hardlopen en wandelen, zoals ik deed). Doe je een andere sport, zoals bijvoorbeeld kickboksen of circuittraining? Sla gerust een aantal herhaling over en bouw het weer langzaam op.

Wees vooral niet bang dat je conditie weg zal zijn na een griep. Of dat dat de reden is dat je weer zo snel mogelijk moet beginnen met trainen. Dit valt echt wel mee. Natuurlijk zul je de eerste training gesloopt zijn, maar je zult merken dat je snel weer op je oude niveau bent – mits je rustig opbouwt! Pak dus voldoende rust na je training, je lichaam moet immers nog steeds herstellen van je griep.

En als laatste: geniet! Geniet dat je weer lekker kan sporten, ongeacht de intensiteit ervan, dat komt wel weer!


Zijn er hier 
nog meer mensen die de griep hebben gehad? Of momenteel ziek in bed liggen?

 

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *