Hoe combineer ik… alles!?

Help! Hoe combineer ik alles? Een vraag (eerder een noodkreet) die je jezelf vast weleens stelt. Hoewel ik geen voorstander ben van altijd maar druk zijn, loopt ook mijn agenda weleens over. Je kent het wel; een veeleisende studie, een drukke baan, socializen met je vrienden en familie, sporten en verschillende hobby’s. En ja, hoe combineer je dat? Iedereen heeft maar 24 uur in een dag, dus een hele uitdaging om alles te doen binnen die tijd.  Ik geef jullie vandaag 8 tips!

 

1. PLANNEN.
Het klinkt zo logisch en simpel, maar toch is dit een belangrijke stap. Gebruik je agenda, een notitieboekje of een whitebord om je week inzichtelijk te maken. Schrijf je geplande afspraken op, dus ook al je workouts. Eventueel kun je je overzicht aanvullen met dingen van je To-Do-List.


2. MAAK EEN TO-DO-LIST.
Ik noemde het al bij puntje 1: een To-Do-List. Schrijf de dingen op die je die dag gedaan moet of wilt hebben. Dit kan je natuurlijk ook doen voor een hele week. Het geeft niet alleen een lekker productief gevoel als je weer iets kan afstrepen, maar zorgt er meteen ook voor dat je hoofd niet de hele dag bezig is met het onthouden van de dingen die je nog moet doen. Zeker in drukke, chaotische dagen kan zo’n to-do-list er juist voor zorgen dat je belangrijke dingen niet vergeet te doen.


3. STEL PRIORITEITEN.

Zoals ik in de introductie al zei, in een dag zit maar 24 uur. Je kunt dus niet álles doen en zult dus prioriteiten moeten stellen. Een To-Do-List kan je hier goed bij helpen. Onthoud hierbij, deze prioriteiten gaan niet alleen over dingen die je moet doen, maar ook om de dingen die je wilt doen! Het leven moet immers ook leuk blijven.

Jullie zullen vast wel gemerkt hebben dat het de laatste tijd iets rustiger is op mijn blog en ik ook geen vast schema hebt voor het plaatsten van content. Dit heeft ook te maken met prioriteiten stellen. Momenteel ben ik aan het afstuderen, maar daarnaast werk ik ook twee dagen, wil ik sporten, doe ik vrijwilligerswerk en probeer ik ook nog tijd vrij te maken om af te spreken met familie en vrienden. Bloggen heb ik dus momenteel op een lager pitje staan, omdat het voor mij – voor nu – minder prioriteit heeft (gekregen). Voor nu komt er af en toe een artikel online, gewoon omdat ik bloggen ook heel leuk vind om te doen. Na mijn afstuderen hoop ik hier weer meer tijd in te (kunnen) steken.


4. VROEGER OPSTAAN.

Wanneer je de hele dag werkt of een volledige dag in het collegezaal zit, wordt overdag sporten iets lastiger. Wanneer je iets eerder opstaat, kun je daarvoor nog precies een rondje lopen of met gewichtjes smijten in de sportschool. Voel je je meteen enorm productief de rest van de dag! Dit geldt natuurlijk ook voor bijv. huishoudelijke taken of het wegwerken van e-mailtjes. Ik vind het heerlijk om ‘s morgens in alle rust zoveel mogelijk in het huishouden te doen, gevoelsmatig blijft er dan iets meer over van de rest van je dag.


5. VOLDOENDE SLAPEN.

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig met tip nummer 4, maar slapen is ook belangrijk. Vanuit mijn eigen studie weet ik dat het heel makkelijk is om langer door te gaan of zelfs een nacht door te halen om die verrekte deadline te halen (in de architectuur is eigenlijk nooit iets af en het kan altijd verder, beter, mooier, etc). Maar nu tijdens het afstuderen heb ik besloten dat niet steeds te doen bij elke tussendeadline. De dag zelf overleef je prima op geen of weinig slaap, maar de dag er na hakt er meestal goed in en voert die dag weinig nuttigs uit. Dus, conclusie: met voldoende slaap, ben je een stuk productiever!


6. COMBINEER.

Veel dingen kun je ook prima combineren: sporten in je pauze, je reistijd benutten om te sporten (bijv. als je de afstand het toelaat om te hardlopen of om de racefiets te pakken), een sportdate met een vriend(in): sporten en bijkletsen tegelijk, mailtjes wegwerken, bloggen of je volgende assignment doorlezen in de trein, de nodige telefoontjes plegen in de auto (mits handsfree natuurlijk!) en strijken terwijl je je favoriete serie aan het kijken bent. Je kunt het nog niet zo gek bedenken of er valt vaak wel iets te combineren.
In de tijd dat ik nog studenten-ov had, gebruikte ik mijn reistijd in de trein vaak om alvast teksten te lezen of om een artikel te schrijven voor mijn blog. Inmiddels heb ik geen studenten-ov meer en gebruik ik de auto, omdat mijn reistijd hier ongeveer mee halveert. Deze tijd gebruik ik nu lekker als me-time: muziekje aan en rijden.


7. NIET PIEKEREN.
Probeer in drukke, stressvolle dagen niet te piekeren: verspilde energie. Die energie kun je beter voor andere, positieve dingen gebruiken. Adem eens goed in en uit en ga met volle moed aan de slag met je To-Do-List.


8. ACCEPTEER.

En als laatste: Het is oké als het een keer niet allemaal lukt. Je bent ook maar een mens. Voel je vooral niet schuldig als je een keer een workout overslaat of als je een uitnodiging om gezellig een drankje te drinken moet afslaan. Je gezondheid staat voorop, dus soms is het oké om een stapje terug te doen om de volgende dag weer te knallen.

 

Hoe combineer jij alles? Heb jij nog andere tips? Deel ze hieronder in de comments!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

2 Reacties

  1. Johan Rasenberg
    2 juni 2018 / 09:41

    Hoi Steph,

    Leuk lijstje maar de rest van de wereld moet daar ook in passen, haha.
    De RRR uit ieders baby tijd blijft steeds belangrijk, ook in de rest van je leven.
    En combineer het sporten met ont-piekeren, gelijk pt 7 afgetikt!

    Greetz Johan (Cube)

    • by-steph.nl
      Auteur
      4 juni 2018 / 20:14

      Hoi Johan,
      Dankjewel! En dat is zeker waar.
      Mooie tip ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *