Blue Monday

Vandaag is het ‘blue monday’. De derde maandag van januari waarin velen wellicht wat depressieve gevoelens ervaren. De gezellige feestdagen zijn voorbij, de dagen zijn nog steeds kort, de zomer is nog ver weg en die verrekte goede voornemens zijn ook al geen succes. Ik heb gelukkig geen last van deze zogenaamde ‘blue monday’, aangezien ik vandaag heerlijk op de piste sta en volop geniet van het skiën. Graag deel ik dit gevoel met jullie, dus vandaag mijn 5 tips om blue monday te overleven.

1. PLAN EEN REIS(JE)
Niets maakt je vrolijker dan de vooruitzichten naar een leuke (en zonnige) bestemming. Het plannen van een vakantie of een weekendje weg, verzet even je gedachten, maar zorgt er ook voor dat je iets leuks hebt om naar uit te kijken.
Of je doet het net zoals ik en zorgt ervoor dat je tijdens deze dag lekker zelf al op wintersport (of een andere vakantie) bent. Ik kan je verzekeren, je merkt helemaal niets van die blue monday dan.

2. LACHEN
Lachen is het beste medicijn. Lachen geeft je een fijn gevoel en zorgt voor een positief effect op je stemming! Ook wanneer dit geen echte lach is, je hersenen weten immers het verschil niet. Door de hele dag met een glimlach op je gezicht rond te lopen, denken je hersenen ook werkelijk dat je vrolijk bent. Mocht dit toch lastiger zijn om de hele dag vol te houden, kijk op internet naar grappige filmpjes of ga naar cabaretvoorstelling!

3. GA SPORTEN
Tijdens het sporten komen geluksstofjes vrij in het lichaam. Deze geluksstofjes breken de stresshormonen (die je lichaam tijdens een depressieve bui aanmaakt) af. Een half uurtje is al effectief genoeg! Genoeg redenen om even die sportschoenen aan te trekken.

4. MINDFULNESS
Maak een lijstje met de dingen waar jij allemaal dankbaar voor bent of die jouw gelukkig maken, de grote én de kleine dingen. Wanneer je klaar bent, lees je het lijstje nog eens rustig door en dan besef je dat je stiekem toch best veel dingen hebt waar je dankvoor voor bent of die jouw gelukkig maken. Hierdoor ervaar je weer positieve emoties. Zo niet, ga dan aan de slag met een van de puntjes die je hebt opgeschreven waar je gelukkig van wordt. Je bent zo die blue monday vergeten.

5. SLAPEN
Ga op tijd slapen. Door slaaptekorten worden je fysieke gesteldheid en je emoties negatief beïnvloed door te weinig slaap. Hierdoor voel je je nog slechter. Wanneer je goed uitgeslapen bent, kan je veel meer aan. Plus! Blue monday is op deze manier een stuk ‘sneller’ voorbij.
Of plan een pyjamaparty samen met je beste vriend/vriendin. Geluk en vriendschappen versterken elkaar. Mensen die gelukkig zijn, onderhouden betere vriendschappen en die goede sociale contacten hebben maken mensen weer gelukkig.

Hoe was jouw Blue Monday? Had jij er veel last van? Wat waren jouw geluksmomentjes van vandaag? Laat het weten in de reacties hieronder. Ik ben benieuwd!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *