PLOG #1: Italië, Toscane

Goedenavond vanuit Italië! Vandaag een niet heel gebruikelijk artikel op mijn blog, maar het leek me leuk om een ‘fotodagboekje’ bij te houden om jullie zo een kijkje in mijn vakantie te geven. Kijk je mee in deze plog van de eerste zes dagen in Italië?

ZATERDAG 21 JULI

Half 8 ‘s avonds vertrokken we vanuit Nederland met een volledig afgeladen auto en twee racefietsen op het dak. Nog geen anderhalf uur later, ergens in Duitsland, kwamen de eerste regendruppels – iets dat in Nederland inmiddels bijna een onbekend fenomeen is geworden.

Die paar regendruppels veranderde al snel in een flinke hoosbui, waardoor iedereen massaal op de rem trapte en de gevarenlampen aan deed. De rest van de reis verliep een stuk rustiger en hebben we geen druppel regen meer gezien.

Dit was tijdens onze tweede pitstop, rond een uurtje of half 2 ‘s nachts.

ZONDAG 22 JULI

Onze laatste stop: Italiaanse cappuccino. Na een nachtje doorrijden, gaat dit er zeker goed in.

De camping liet zich niet heel makkelijk vinden, midden tussen de smalle Italiaanse straatjes, maar de toegang beloofde alvast veel goeds.

Need I say more. Dit is het uitzicht vanaf de receptie. In de verte, tussen de olijfbomen, zie je de zee.

Nadat de tent stond en we een beetje bij waren gekomen van een nachtje doorrijden, was het alweer tijd voor avondeten. Althans, voor Italiaanse begrippen waren we er erg vroeg en hadden we een privé restaurant.

Wél met uitzicht op zee!

Ik koos voor ravioli met garnalen. Normaal ben ik niet zo van de visgerechten, maar naar dit was ik wel benieuwd. Het smaakte overigens erg goed! Daarnaast deelden we samen een fles Italiaans bier.

MAANDAG 23 JULI

Niet heel verrassend sliepen we meer dan het klokje rond. Haalden we broodjes om te ontbijten en was het tijd voor koffie.

Verder deden we deze dag lekker rustig aan. Ik begon aan mijn nieuwe boek van Carlos Ruiz Zafón en zocht verkoeling in het zwembad.

DINSDAG 24 JULI

Op dinsdag bezochten we het plaatste Volterra. Een leuk plaatsje om lekker doorheen te slenteren. Op de terugweg namen we een toeristische route om een beetje meer van de omgeving te verkennen.

‘s Avonds deden we een poging om een leuke pizzaria te vinden. Dit was nog een hele opgave: of de pizzaria had meer weg van een afhaaltent of het hele restaurant was al vol/gereserveerd. Ondertussen genoten we wel van het mooie uitzicht.

Uiteindelijk vonden we, met hulp, een restaurant met een prachtig uitzicht op zee.

WOENSDAG 25 JULI

Vandaag had ik de wekker vroeg gezet om een rondje hard te gaan lopen. Heerlijk die rust op de vroege ochtend.

Op deze foto – voor de run – was ik nog fris en fruitig. Ik kan jullie alvast vertellen dat ik na 5km hardlopen er meer uitzag als een verzopen katje, wat een temperaturen al zo vroeg op de ochtend.

Ik liep een route van 5km langs de kust. Prachtig!

‘s Middags brachten we een bezoekje aan Pisa. Uiteraard bezochten we ook de toren van Pisa.

En eerlijk gezegd was dat ook het enige stukje van de stad dat veel aandacht kreeg. De rest van de stad was redelijk sfeerloos. Zelfs langs de rivier – waar zoveel potentie ligt – gebeurt er niets.

DONDERDAG 26 JULI

Donderdag was een lekker ontspandagje. Ik genoot van mijn boek aan het zwembad en zo af en toe nam ik een verkoelde duik. Uiteindelijk sloten we de dag af op de racefietsen en tikte bijna 30km weg. Na ongeveer 6km kwamen we dit zandstrand tegen met een prachtige zonsondergang.

VRIJDAG 27 JULI

Deze ochtend had ik eigenlijk ingepland voor een rondje hardlopen, maar door het tochtje van gisteren besloot ik vandaag een echte rustdag te houden voor m’n spieren. Later in de middag brachten we een bezoekje aan Livorno. Deze ijskoffie is in ieder geval een aanrader.

Ook een kopje goede Italiaanse cappuccino met tiramisu kon natuurlijk niet ontbreken. Verder besloten we spontaan om ook te eten in Livorno voordat we weer terug naar de camping zouden gaan. We belandden bij I’m burgers. Ook dit smaakte zeer goed. Een mooie afsluiter van de dag.

Inmiddels leg ik de laatste hand aan deze plog en ga ik straks verder genieten van deze vrijdagavond. Aankomende week ga ik weer mooie plaatjes schieten om volgende week vrijdag plog #2 met jullie te delen. Stay tuned!